Köpvillkor

1. Allmänt

1. Allmänt
För att få handla hos Adelante i Sverige AB, (adelanteab.se) måste du vara över 18 år. Vid beställning via vår onlinebutik träffas avtal om köp när din betalning blivit godkänd.

Om du handlar med annan persons personuppgifter, utan dennes medgivande, och detta innebär ekonomisk eller annan skada för Adelante, kommer detta att polisanmälas.

Vi reserverar oss för slutförsäljning.

2. Betalning

2.1 Priser
Priserna anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive moms. Fraktkostnad och eventuell administrativ avgift kan tillkomma. Adelante reserverar sig för eventuella fel, exempelvis prisuppgifter, kampanjer, rabattkoder eller produktuppgifter som kan uppstå online och i butik.

2.2 Betalningsalternativ
Vi använder oss av Klarna Checkout. Du kan ta del av Klarnas villkor här.

3. Leverans och frakt


I kassan ser du fraktalternativen. Vi samarbeter med DHL servicepoint så din vara levereras till närmsta ombud.

Uthämtning av beställningar kan hanteras personligen eller med hjälp av bud. Budet måste då kunna uppvisa både sin och beställarens legitimation när order har levererats till utlämningsstället. 

3.1 Felleverans
Om du mot all förmodan skulle få en vara som du inte har beställt kontaktar du vår kundservice på info@adelanteab.se så hjälper vi dig att returnera varan.

3.2 Transportskada
Skulle du upptäcka en skada på ditt paket, anmäl det omgående till det utlämningsställe, där får du också hjälp att göra en skadeanmälan. 
Vi rekommenderar att du inte hämtar ut ett paket som är skadat, eftersom skadan då inte längre kan härledas till transporten. Om du upptäcker skadan först då du öppnat paketet och skadan är sådan att den kan kopplas till transporten, kontakta ombudet för att göra en skadeanmälan senast 7 dagar från det att du tagit emot din vara.

4. Ånger-, retur- och bytesrätt


4.1 Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) gäller inte ångerrätt för livsmedel och andra dagligvaror. Du har alltså ingen ångerrätt för köpta varor. 

Du kan läsa mer om svensk lagstiftning kring köp via internet hos Konsumentverket

4.2 Avbeställning
Om du vill avbeställa en lagd beställning, kontakta vår kundservice snarast på info@adelanteab.se Om din beställning redan har hunnit bli expedierad är det inte längre möjligt att avbeställa varan/varorna och du är därmed skyldig att motta din beställning. Om du efter att du tagit emot din vara ångrar ditt köp gäller ordinarie villkor för ångerrätt och returhantering. Avbeställningen gäller från det att du har mottagit en bekräftelse gällande avbeställningen från oss på Adelante AB.

4.3 Returhantering via Kundservice
Vid retur måste du kontakta vår kundservice på info@adelanteab.se för att få en retursedel och en adressetikett. Retur av vara ska alltid styrkas med inköpskvitto. Du ansvarar för att varan kommer till oss i oskadat skick. Se därför till att varan emballeras väl, i originalförpackningen.

Vid godkända garantiärenden samt reklamationer står Adelante för alla kostnader inklusive frakt. Vid nyttjande av öppet köp står du själv för returfrakten.

Returen är inte godkänd förrän Adelante kontrollerat varan. Vid godkänd retur sker återbetalning på samma sätt som betalningen skett. Vid ej godkänd retur och ej uthämtad försändelse (på postombud) debiteras en administrativ kostnad om 250 kr.

4.4 Undantag outhämtat paket
Ett paket som inte hämtats ut från ombud inom 14 dagar returneras automatiskt.  En vara som anländer till vårt lager i retur utan giltigt returnummer debiteras med 250 kr i administrativ kostnad.

5. Reklamation

5.1 Garanti och reklamation
Som privatperson omfattas du även av konsumentköplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt under 3 år. För övrigt gäller svensk konsumentlag, läs mer hos Konsumentverket.

Du ska aldrig betala frakt eller returkostnad om felet orsakats av oss. Innan reklamationen, rådgör alltid med vår kundservice som du når på info@adelanteab.se så att vi på bästa sätt kan avhjälpa felet (se vidare information ovan angående Returhantering). Felet ska anmälas inom skälig tid efter det att du mottagit varan.

Reklamationsrätten gäller oavsett om felet är synligt eller dolt. Det är dock en förutsättning att fel inte har uppstått som följd av felaktigt bruk av varan. Är det fel på varan har Adelante rätt att inom 6 månader åtgärda felet. Om så inte sker har du rätt att få en ny vara som ersättning för den defekta varan. Vid korrekt reklamation ersätts du som kund för eventuella fraktkostnader. Reklamation ska vara oss tillhanda inom skälig tid. Reklamation som sker inom 2 månader från köptillfället anses alltid som inom skälig tid.

Adelante förbinder sig att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

5.2 Lösning och hjälp i tvistemål
Vi på Adelante hoppas så klart att tvister aldrig ska uppstå för dig som kund. Om det mot förmodan skulle göra det så finns det hjälp att få genom en tvistlösningssida som är gemensam för hela EU. Sidan är speciellt framtagen för att konsumenten ska kunna handla fritt över Europas gränser och kunna få hjälp om något går snett. EU:s tvistlösningssida är skapad för dig som handlar på nätet från ett företag som är lokaliserat i något av EU-länderna och där du upplever att du behöver hjälp i ett tvistemål http://ec.europa.eu/consumers/odr/

6. Personuppgifter och sekretess

Du kan ta del av Adelantes integritetspolicy här.

7. Reservation

Vid eventuell slutförsäljning av vara eller missberäkning av antal lagervaror har Adelante rätt att häva köpet och återbetala eventuell betalningar gjorda av dig. Vi kontaktar i sådant fall dig via mejl för att se hur detta på bästa sätt ska lösas.

8.  Force Majeure

Händelser som krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför vår kontroll, vilka ej kunnat förutses, ska hänföras till force majeure. Det innebär att Adelante befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

9. Bolagsinformation

Kontaktuppgifter
Organisationsnummer 559210-4268
Adelante i Sverige AB

Stenhuggargatan 48
553 23 Jönköping
Telefon +46 70 608 11 59

E-mail: info@adelanteab.se